Sunday, October 10, 2010

Musim haji datang lagi...!!!!

musim haji bakal kembali...

pada 9 0ct. 2010, bErtolak lh bapa sdarE ku kE Tanah suci Makkah bErsama istEri tErcinta...
bErt0lak mEans bkan t0lak jew eak, t x smpai2 plak Makkah.. haha

  1. Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan menghalangi manusia dari jalan Allah dan masjidil haram yang telah Kami jadikan untuk semua manusia, baik yang bermukim di situ maupun di padang pasir dan siapa yang bermaksud di dalamnya malakukan kejahatan secara zalim, niscaya akan Kami rasakan kepadanya sebagian siksa yang pedih. (QS. 22:25)
  2. Dan (ingatlah) ketika Kami memberikan tempat kepada Ibrahim di tempat Baitullah (dengan mengatakan): "Janganlah kamu memperserikatkan sesuatupun dengan Aku dan sucikanlah rumah-Ku ini bagi orang-orang yang thawaf,dan orang-orang yang beribadat dan orang-orang yang ruku' dan sujud (QS. 22:26)

  3. Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji,niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki,dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh. (QS. 22:27)
  1. supaya mereka mempersaksikan berbagai manfa'at bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas rezki yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebagian daripadanya dan (sebagian lagi) berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara lagi fakir. (QS. 22:28)
  2. Kemudian, hendaklah mereka menghilangkan kotoran yang ada pada badan mereka dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazar mereka dan hendaklah mereka melakukan Thawaf sekeliling rumah yang tua itu (Baitullah). (QS. 22:29)
  3. Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi Allah maka itu adalah lebih baik baginya di sisi Rabbnya. Dan telah dihalalkan bagi kamu semua binatang ternak, terkecuali yang diterangkan kepadamu kaharamannya, maka jauhilah olehmu barhala-berhala yang najis itu dan jauhilah perkataan-perkataan yang dusta. (QS. 22:30)
ayt di Atas di ambil dri surah Al-Hajj ( ayat 25-30) yg mnerang kn Baitullah ( rumah Allah ) yg pErlu kita hadir wlaup0n skali sEumur hidUp maka xkn lEngkap lh sE0rg mukmin tErsbut diSisi Allah S.W.T.

kEpada Pak ngah aq n mak ngah yg bErada di sana ku Ucap kn slamat pErgi n slamat puLang... sm0ga mEmpEr0leh haji yg Mabrur.... amin...

hEre aq sErta kn pic mrEka n fmily sbEl0m kbErangkatan mEreka ke Tanah suCi Makkah...

No comments:

Post a Comment